YLLÄPITO - TERVAKOSKEN LUKIO - TURENGIN LUKIO
Sivuston tuotolla kartoitetaan lukion matkakassaa
PROJEKTISUUNNITELMA - VEDOS
Tarkoitus ja tavoite
Janakkalaan.fi -projekti, josta jäljempänä käytetään nimeä "projekti", on kauttaaltaan testiluontoinen, sillä mitä ilmeisimmin missään päin suomea (tai maailmaa) ei vastaavaa ole yritetty toteuttaa. Ja nyt projekti on tarkoitus toteuttaa Janakkalassa kahden lukion, Turengin ja Tervakosken lukioiden toimesta yhteistyössä WebArt.Fi -palvelun kanssa.
Jokainen Kanta-Hämeen kunta ja pitäjä tarvitsevat vetovoimaa niin turismin, kuin myös sisään muuton alueilla. On pitkälti niin, että markkinoinnin alueella on erityisiä puutteita eteenkin pitäjien osalta (Hämeenlinnaan liittyneet kunnat).
Esimerkkinä Tuuloksen pitäjän osalta pohdittiin paikallisten vaikuttajien kanssa useita vuosia, miten pitäjämarkkinointia voitaisiin käynnistää ja tehostaa. Ja, koska ei löytynyt yhteistä nimittäjää vetämään hanketta, WebArt.Fi käynnisti hankkeen Tuuloslaisten puolesta itse omalla riskillä ja kustannuksin – Tuulos.fi on lähtenyt käyntiin erinomaisesti.
Tuulos.fi -projekti on ollut käynnissä nyt reilut kuusi kuukautta ja se on saavuttanut analytiikan kautta mitattuna jopa toiveita suuremman suosion päivittäisten netvieraiden lukumäärän ollessa ca 30 – 200 välillä, huippulukmien ollessa yli 700 netvierasta päivässä.
Janakkalaan.fi tavoite
Projektin tavoite on seuraava:
Resurssointi
Projektilla on kaksi kantavaa resurssia - Janakkalan lukioiden, Turenki ja Tervakoski, oppilaiden aktiivisuus ja WebArt.Fi / Pekka Lyly, jotka käytännöntasolla toteuttavat koko proseduurin.
Minkäänlaista taloudellista vaadetta ei esitetä WebArt.Fi / Pekka Lylyn puolesta lukioiden tai kunnan suuntaan, mutta positiivisena "resurssina" voidaan pitää sitä, että lukiot saavat mahdollisesta taloudellisesta tuloksesta (mainostilamyynti) 30-40% osuuden omalle tililleen käytettäväksi oman harkinnan mukaan.
WebArt.Fi tarjoaa netsivuston sovelluksen, palvelintilat ja riittävät "kaistat", sekä kaiken graafisen suunnittelun, sekä jokaisen päivityksen stilisoinnin kuvineen & somejakeluineen maakunnan eri ryhmiin.
Osallistuvat lukiolaisten tehtävät ja pisteet
Projektiin osallistuville lukiolaisille tulee kertoa toiminnan ohjeet ja säännöt eli emme halua paikalle "kuunteluoppilaita", vaan jokaisen osallistujan tulee tehdä muutamia selkeitä toimeksiantoja - kuten työelämässäkin joutuu tekemään.
Monille opiskelijoille voi olla haasteellista lähteä etsimään uutisoitavia yrityksiä ja tuottamaan näistä artikkelia, mutta tähän jokaiselle annetaan täysi tuki 24/7 sähköpostitse. Kuitenkin työelämään valmistautuminen on paljolti sitä, että uskaltaa ottaa ensimmäisen askeleen.
Projektiin osallistuville tulee osoittaa myös lukiokäytännön mukaisesti joitain "lukiopisteitä", ja määritellä "läpäisyyn" vaadittavat työt - tämä on lukioiden päättäjien määrityksen alainen toimi.
Ajatukset lukiolaisten tehtävistä:
Oppilaan motivaatio >>
Oppilaan motivaatio osallistua projektiin on esitetty kohdassa - Motivaatio >>.
Projektin aikataulu
Projektin aikatauluehdotus on esitetty kohdassa - Aikataulu >>.
Omat netsivut
Muutamille, mikäli kiinnostusta on, voidaan antaa WebArt.Fi -netsivusto työkalu testikäyttöön, jolloin oppilas voi erimerkiksi suunnitella oman perheen netsivuston pohjan ja oppia sen toteutuksesta sisältäen myös grafiikan. Projektin testisovelluksen mahdollisuus on esitetty kohdassa - Omat netsivut >>.
Opettajat
Saattaisi olla eduksi, jos aihetta sivuavat opettajat osallistuisivat osaltaan projektiin ja toisivat oman korkean profiilin näkemyksen opetukseen. Projektin opettajien mukaan tuloa kuvataan kohdassa - Opettajat >>.
Projektiin osallistuminen
Koska kyseessä on täysin ennakoimaton avaus kuntamarkkinointiin ja ylipäätään lukiolaisten osallistuminen "viralliseen kuntamarkkinointiin" on ymmärrettävä, että osallistujamäärää tulee rajata vähintäänkin ensimmäisellä kerralla. Näin ollen saattaisi olla järkevää rajata opiskelijoiden maksimimääräksi 10-20 oppilaan ryhmä, jotta olisi mahdollisuus myös tukea oppilaita kulloisenkin tukipyynnön mukaisesti - emailit, soitot, txt etc, kuten työelämässäkin täytyy tehdä.
Projektin julkaisun yhteydessä avataan net-ilmoittautumislomake, joka automaattisesti lähetetään WebArt.Fi:n, kuin myös lukion päättämiin sähköpostiosoitteisiin ja määräajan jälkeen, mikäli opiskelijoita on riittävästi, julkaistaan projektiin osallistuvien oppilaiden nimilista.
Pekka Lyly, AD
+358400 815 111
pekka@lyly.fi
WebArt.Fi
EHDOTUS
Tehtävä | Aikataulu | |
1. | Projektin päätös | Elokuu |
2. | Projektin aloitus | Syyskuu |
3. | Projektin avaus | Syys-lokakuu |
4. | Projektitapaamiset | 2-3 viikon välein |
MIKSI OPPILAS OSALLISTUISI?
Luonnollisesti tulee projektiin osallistuvalla oppilaalla olla selkeä motivaatio osallistumiseen ja tällaisia aiheita voisi olla:
Halu ymmärtää ja oppia perustason digimarkkinoinnin alkeet
Ymmärtää mikä on tärkeää, miten erottua ja saadaan toivottu markkinoinnin vaikutus
ehkäpä olla mukana oman perheen netsivuston kehittämisessä
suunnitelmissa oman netsivuston toteutus ja markkinointi
kerätä varoja oman luokan "Abiristeilyyn" etc
OPETTAJIEN AMMATTITAITO?
Voisi olla mielenkiintoista ja hanketta tukevaa saada mukaan opettajakuntaa esimerkiksi:
Äidinkielenopettaja ohjeistaisi digitekstien tekoa ja sen rakennetta
Kuvaamataidonopettaja kertoisi digikuvien rakenteet ja mahdollisuudet
Etc....
OMA NETSIVUSTO?
Muutamalle 4-5 osallistujalle voidaan antaa WebArt.Fi -netsovellus omaehtoiseen harjoitteluun ja lisäksi tukea netsivuston luomista selkein ohjein etc. eli opettaa askel kerrallaan netsivuston luominen ja toteutus myös perustason graafisen suunnittelun osalta.
Tämä ei ole kuitenkaan projektiin kuuluva osa-alue, sillä emme voi antaa kallista sovellusta kaikille osallistujille käyttöön.
Testisovellusta ei suoraan voi julkaista käyttöön.
PROJEKTIN JATKO?
Ei voi tietää, miten kaavailtu projekti otetaan oppilaiden suhteen vastaan eli alkuvaiheessa tulee vain katsoa & kuitenkin saada valmista - onnistui tai ei.
Myöhemmin voidaan arvioida projektia ja päättää, jatketaanko hanketta ensimmäisen uraa uurtavan rupeaman jälkeen.
Kuitenkaan mitään ei saavuta, jos ei yritä!
Tuulos.Fi uutiskirje lähetetään 2-3 kertaa kuukaudessa kaikkiaan noin 40K:n
Helsinki-Hämeenlinna-Tampere yritysrekisteriin 3.000 erissä.
Voittaja
Heta Vaappu
Vahingossa matkailuyrittäjäksi
TuulosRievän tulen hehku ja lämpö lumoaa
Legendaarinen Kapakanmäki
Henkilökuva
Kari Kaloinen
MLL:n perhekahvila ja liikkari veivät mukanaan
Paikka yrityksen ilmoitukselle 1 kk kerrallaan
Paikka yrityksen ilmoitukselle 1 kk kerrallaan
Sähköautojen latauspiste Helen
Sähköautojen latauspiste Recharge
Finlayson PopUp
Kirpputori Tuulosen Parkkihallissa
Kauneushoitola Hyvinvointikeskus
LähiTapiola Loimi-Häme, Tuulonen
Finlayson PopUp
Frisbeegolf Tuulosen puistofrisbeegolf
Puutarhamyymälä Kukkien Kutsu
Tuuloksen yrittäjät saavat pysyväisetuna -50% alennuksen kaikista WebArt.Fi digipalveluista;
Netsivustot, somet, sisältöylläpito, digimainokset, uutiskirjeet etc...
"Me ollaan Kasper, Jesper ja Joonatan - Meillä voit ratsastaa tai silitellä
"Mä olen Nasu ja minua voi ihastella vaikka kuinka paljon... tykkään olla ihailtavana
"Olen Päkä ja aika pieni vielä, mutta innolla kasvan suureksi
"Meitä on Setälä-Eerolan tilalla paljon ja ollaan pitäjän komeimmat
"Mulla ei ole vielä nimeä ja odottelen tässä jos jonkun kotiin pääsisi... syömään"
Olen Maria Karjalainen ja Tuulos.Fi Pitäjämarkkinoinnin sisällöntuottaja. Toiveenamme on saada aikaan pöhinää ja sutinaa Tuulokseen vieläkin enemmän & erityisesti ulkopaikkakuntalaisten suuntaan. Tuulos on superpaikka perheelle ja kerrotaan yhdessä tästä aivan jokaiselle ympäri maan.
Tule mukaan ja lähetä infoa yrityksen toiminnasta, tapahtumista, yhteisöllisyydestä ja kaikesta kivasta, mita Tuuloksessa puuhataan - Ja kuvat olisi erittäin hauska lisä.
Iloisin terveisin, Maria Karjalainen