YLLÄPITO - TERVAKOSKEN LUKIO - TURENGIN LUKIO

Sivuston tuotolla kartoitetaan lukion matkakassaa

Äänestä Tuulos.fi uusi logo !

Janakkalaan.Fi Lukioprojekti

 

PROJEKTISUUNNITELMA - VEDOS

Tarkoitus ja tavoite

 

Janakkalaan.fi -projekti, josta jäljempänä käytetään nimeä "projekti", on kauttaaltaan testiluontoinen, sillä mitä ilmeisimmin missään päin suomea (tai maailmaa) ei vastaavaa ole yritetty toteuttaa. Ja nyt projekti on tarkoitus toteuttaa Janakkalassa kahden lukion, Turengin ja Tervakosken lukioiden toimesta yhteistyössä WebArt.Fi -palvelun kanssa.

 

Jokainen Kanta-Hämeen kunta ja pitäjä tarvitsevat vetovoimaa niin turismin, kuin myös sisään muuton alueilla. On pitkälti niin, että markkinoinnin alueella on erityisiä puutteita eteenkin pitäjien osalta (Hämeenlinnaan liittyneet kunnat).

 

Esimerkkinä Tuuloksen pitäjän osalta pohdittiin paikallisten vaikuttajien kanssa useita vuosia, miten pitäjämarkkinointia voitaisiin käynnistää ja tehostaa. Ja, koska ei löytynyt yhteistä nimittäjää vetämään hanketta, WebArt.Fi käynnisti hankkeen Tuuloslaisten puolesta itse omalla riskillä ja kustannuksin – Tuulos.fi on lähtenyt käyntiin erinomaisesti.

 

Tuulos.fi -projekti on ollut käynnissä nyt reilut kuusi kuukautta ja se on saavuttanut analytiikan kautta mitattuna jopa toiveita suuremman suosion päivittäisten netvieraiden lukumäärän ollessa ca 30 – 200 välillä, huippulukmien ollessa yli 700 netvierasta päivässä.

 

Janakkalaan.fi tavoite

 

Projektin tavoite on seuraava:

 

  • Otetaan visittuulos.fi ja visitlammi.fi yhteiseltä netsivulta kaikki onnistunut toiminta ja luodaan sen pohjalta janakkalaan.fi -netsivuto
  • Luodaan janakkalaan.fi -netsivuston aihio, jota lähdetään ulkoasun ja sanoman, sekä sisällön osalta tekemään Janakkalan kuntaan vetovoimaa nuorten silmin ja toivein - markkinoidaan Janakkalaa nuorten silmin
  • Annetaan projektiin osallistuville lukiolaisille ammattimainen ymmärrys, mitä digimarkkinointi on, miten se tulee toteuttaa ja miten sitä mitataan analytiikan avulla
  • Opetetaan perusteet digiylläpidosta ja päivityksistä, sekä siihen liittyvistä somekäytännöistä, mitkä tuottavat netsivuston omistajalle konkreettista hyötyä
  • Käydään läpi digimarkkinoinnin kuvien olemus, tärkeys ja perusteet siten, että kukin itse voi ja ymmärtää luoda kiinnostavaa kuvaa ja videoita
  • Tehdään opiskelijasta perustasolla digiylläpidon ammattilainen tekstien, kuvien ja somepolkujen hallintaan, mitä sittemmin voi käyttää pohjana missä tahansa työelämässä

 

Resurssointi

 

Projektilla on kaksi kantavaa resurssia - Janakkalan lukioiden, Turenki ja Tervakoski, oppilaiden aktiivisuus ja WebArt.Fi / Pekka Lyly, jotka käytännöntasolla toteuttavat koko proseduurin.

 

Minkäänlaista taloudellista vaadetta ei esitetä WebArt.Fi / Pekka Lylyn puolesta lukioiden tai kunnan suuntaan, mutta positiivisena "resurssina" voidaan pitää sitä, että lukiot saavat mahdollisesta taloudellisesta tuloksesta (mainostilamyynti) 30-40% osuuden omalle tililleen käytettäväksi oman harkinnan mukaan.

 

WebArt.Fi tarjoaa netsivuston sovelluksen, palvelintilat ja riittävät "kaistat", sekä kaiken graafisen suunnittelun, sekä jokaisen päivityksen stilisoinnin kuvineen & somejakeluineen maakunnan eri ryhmiin.

 

Osallistuvat lukiolaisten tehtävät ja pisteet

 

Projektiin osallistuville lukiolaisille tulee kertoa toiminnan ohjeet ja säännöt eli emme halua paikalle "kuunteluoppilaita", vaan jokaisen osallistujan tulee tehdä muutamia selkeitä toimeksiantoja - kuten työelämässäkin joutuu tekemään.

 

Monille opiskelijoille voi olla haasteellista lähteä etsimään uutisoitavia yrityksiä ja tuottamaan näistä artikkelia, mutta tähän jokaiselle annetaan täysi tuki 24/7 sähköpostitse. Kuitenkin työelämään valmistautuminen on paljolti sitä, että uskaltaa ottaa ensimmäisen askeleen.

 

Projektiin osallistuville tulee osoittaa myös lukiokäytännön mukaisesti joitain "lukiopisteitä", ja määritellä "läpäisyyn" vaadittavat työt - tämä on lukioiden päättäjien määrityksen alainen toimi.

 

Ajatukset lukiolaisten tehtävistä:

 

  • Jokainen opiskelija tekee ohjatusti 2-3 aitoa uutispäivitystä materiaalein netsivustoa varten omalla nimellään, jotka lukion opettajat voivat niin halutessaan tarkastaa etukäteen
    • etsii kiinnostavan esiteltävän yrityksen
    • käy haastattelemassa yritystä
    • ottaa kuvia, joista suunnitellaan ja toteutetaan uutisen kuvitus
      • ja samalla saa kontaktin yritykseen - verkostoitumista
    • jokainen uutisointi julkaistaan & sometetaan, kun se on stilisoitu WebArt.Fi toimesta julkaisukuntoon
    • julkaisun jälkeen seurataan analytiikasta tulokset ja pohditaan miten tehostaa näkyvyyttä
  • Opiskelija pyrkii hankkimaan projektin yleiskustannuksiin mainoksia, jotka kattavat projektin yleisiä kustannuksia ja joista lukiolaisten tilille maksetaan selkeä korvaus omaan käyttöön (en tunne tilikäytäntöjä, mutta ei varmaan ongelma)
    • Tämä ei kuitenkaan ole pakollista ja jos ei tuloja synny, WebArt.Fi vastaa kaikista kustannuksita täysin eli projekti toteutuu 

 

Oppilaan motivaatio >>

 

Oppilaan motivaatio osallistua projektiin on esitetty kohdassa - Motivaatio >>.

 

Projektin aikataulu

 

Projektin aikatauluehdotus on esitetty kohdassa - Aikataulu >>.

 

Omat netsivut

 

Muutamille, mikäli kiinnostusta on, voidaan antaa WebArt.Fi -netsivusto työkalu testikäyttöön, jolloin oppilas voi erimerkiksi suunnitella oman perheen netsivuston pohjan ja oppia sen toteutuksesta sisältäen myös grafiikan. Projektin testisovelluksen mahdollisuus on esitetty kohdassa - Omat netsivut >>.

 

Opettajat

 

Saattaisi olla eduksi, jos aihetta sivuavat opettajat osallistuisivat osaltaan projektiin ja toisivat oman korkean profiilin näkemyksen opetukseen. Projektin opettajien mukaan tuloa kuvataan kohdassa - Opettajat >>.

 

Projektiin osallistuminen

 

Koska kyseessä on täysin ennakoimaton avaus kuntamarkkinointiin ja ylipäätään lukiolaisten osallistuminen "viralliseen kuntamarkkinointiin" on ymmärrettävä, että osallistujamäärää tulee rajata vähintäänkin ensimmäisellä kerralla. Näin ollen saattaisi olla järkevää rajata opiskelijoiden maksimimääräksi 10-20 oppilaan ryhmä, jotta olisi mahdollisuus myös tukea oppilaita kulloisenkin tukipyynnön mukaisesti - emailit, soitot, txt etc, kuten työelämässäkin täytyy tehdä.

 

Projektin julkaisun yhteydessä avataan net-ilmoittautumislomake, joka automaattisesti lähetetään WebArt.Fi:n, kuin myös lukion päättämiin sähköpostiosoitteisiin ja määräajan jälkeen, mikäli opiskelijoita on riittävästi, julkaistaan projektiin osallistuvien oppilaiden nimilista.

 

 

Pekka Lyly, AD

+358400 815 111
pekka@lyly.fi
WebArt.Fi

 

 

Aikataulu

 

EHDOTUS

 

Tehtävä

Aikataulu

1.

Projektin päätös

Elokuu

2.

Projektin aloitus

Syyskuu

3.

Projektin avaus

Syys-lokakuu

4.

Projektitapaamiset

2-3 viikon välein

Muistiot

 

Motivaatio

 

MIKSI OPPILAS OSALLISTUISI?

Luonnollisesti tulee projektiin osallistuvalla oppilaalla olla selkeä motivaatio osallistumiseen ja tällaisia aiheita voisi olla:

 

  • Halu ymmärtää ja oppia perustason digimarkkinoinnin alkeet

  • Ymmärtää mikä on tärkeää, miten erottua ja saadaan toivottu markkinoinnin vaikutus

  • ehkäpä olla mukana oman perheen netsivuston kehittämisessä

  • suunnitelmissa oman netsivuston toteutus ja markkinointi

  • kerätä varoja oman luokan "Abiristeilyyn" etc

 

 

Opettajat

 

OPETTAJIEN AMMATTITAITO?

Voisi olla mielenkiintoista ja hanketta tukevaa saada mukaan opettajakuntaa esimerkiksi:

 

  • Äidinkielenopettaja ohjeistaisi digitekstien tekoa ja sen rakennetta

  • Kuvaamataidonopettaja kertoisi digikuvien rakenteet ja mahdollisuudet

  • Etc....

 

 

Netsivusto

 

OMA NETSIVUSTO?

Muutamalle 4-5 osallistujalle voidaan antaa WebArt.Fi -netsovellus omaehtoiseen harjoitteluun ja lisäksi tukea netsivuston luomista selkein ohjein etc. eli opettaa askel kerrallaan netsivuston luominen ja toteutus myös perustason graafisen suunnittelun osalta.

 

Tämä ei ole kuitenkaan projektiin kuuluva osa-alue, sillä emme voi antaa kallista sovellusta kaikille osallistujille käyttöön.

 

Testisovellusta ei suoraan voi julkaista käyttöön.

 

 

Jatko

 

PROJEKTIN JATKO?

Ei voi tietää, miten kaavailtu projekti otetaan oppilaiden suhteen vastaan eli alkuvaiheessa tulee vain katsoa & kuitenkin saada valmista - onnistui tai ei.

 

Myöhemmin voidaan arvioida projektia ja päättää, jatketaanko hanketta ensimmäisen uraa uurtavan rupeaman jälkeen.

 

Kuitenkaan mitään ei saavuta, jos ei yritä!

 

 

Tuuloksen Tarinat

   

Kiinnostava uutinen

 

Tekstiä kiinnostavaa ja luettavaa vähemmän kuin enemmän, sillä digimaailmassa ihmiset eivät jaksa tai ehdi lukea juuri mitään - aina hyvä kuva, se vetää lukijoita. Sisältö olennaista, lyhyinä kappaleina ja tiivistetysti. Lisäksi linkit ovat tärkeitä, koska silloin netsivuston ranking nousee.

 

Tekstiä kiinnostavaa ja luettavaa vähemmän kuin enemmän, sillä digimaailmassa ihmiset eivät jaksa tai ehdi lukea juuri mitään - aina hyvä kuva, se vetää lukijoita. Sisältö olennaista, lyhyinä kappaleina ja tiivistetysti. Lisäksi linkit ovat tärkeitä, koska silloin netsivuston ranking nousee.

  

Tekstiä kiinnostavaa ja luettavaa vähemmän kuin enemmän, sillä digimaailmassa ihmiset eivät jaksa tai ehdi lukea juuri mitään - aina hyvä kuva, se vetää lukijoita. Sisältö olennaista, lyhyinä kappaleina ja tiivistetysti. Lisäksi linkit ovat tärkeitä, koska silloin netsivuston ranking nousee. ekstiä kiinnostavaa ja luettavaa vähemmän kuin enemmän, sillä digimaailmassa ihmiset eivät jaksa tai ehdi lukea juuri mitään - aina hyvä kuva, se vetää lukijoita. Sisältö olennaista, lyhyinä kappaleina ja tiivistetysti. Lisäksi linkit ovat tärkeitä, koska silloin netsivuston ranking nousee.

  

Tekstiä kiinnostavaa ja luettavaa vähemmän kuin enemmän, sillä digimaailmassa ihmiset eivät jaksa tai ehdi lukea juuri mitään - aina hyvä kuva, se vetää lukijoita. Sisältö olennaista, lyhyinä kappaleina ja tiivistetysti. Lisäksi linkit ovat tärkeitä, koska silloin netsivuston ranking nousee.

  

Pidemmän tekstin väliotsikko

 

Mikäli teksti on pitkä, niin kannattaa käyttää väliotsikkoa, sillä se lisää sisällön kiinnostavuutta ja lukijan on miltei pakko lukea väliotsikon sisältö - ihmisen keskimääräistä uteliasta käyttäytymistä. Mikäli teksti on pitkä, niin kannattaa käyttää väliotsikkoa, sillä se lisää sisällön kiinnostavuutta ja lukijan on miltei pakko lukea väliotsikon sisältö - ihmisen keskimääräistä uteliasta käyttäytymistä. 

 

    Janakkalaterveisin,

     

    Tervakoski & Turenki Lukiot

     

     

    LUE LISÄÄ

     

    Uutisen jälkeinen mainospaikka on arvokas ristiinlinkityksen vuoksi

     

     

            

    Uutisnostot

    Tuulos.Fi uutiskirje lähetetään 2-3 kertaa kuukaudessa kaikkiaan noin 40K:n

    Helsinki-Hämeenlinna-Tampere yritysrekisteriin 3.000 erissä.

    Voittaja
    Heta Vaappu

    Vahingossa matkailuyrittäjäksi

    TuulosRievän tulen hehku ja lämpö lumoaa

    Legendaarinen Kapakanmäki

    Henkilökuva

    Kari Kaloinen

    MLL:n perhekahvila ja liikkari veivät mukanaan

    Ilmoitusalue 1

     

    Paikka yrityksen ilmoitukselle 1 kk kerrallaan

    Ilmoitusalue 2

     

    Paikka yrityksen ilmoitukselle 1 kk kerrallaan

    Shoppaile ja Nauti

    Tuuloksen yritys, yhteisö ja yhdistys saa oman nimen & linkin yrityslistaukseen ilmaiseksi.

    PUKEUTUMINEN

    Butik P

    Eräkolmio

    Finlayson PopUp

    Pollarin Paja

    Pop Up Tuulonen

    SE Nahkapuoti

    Voglia & Nosh Pop up

     

     

    RAVINTOLAT

    Baari LaidunBää-ää-ri

    Hesburger Tuulos

    Kotipizza

    Laurell Tuulonen

    Neste Tuulos

    Ravintola Onur

    Sirin Lounasravintola

     

     

    VAPAA-AIKA

    Audiokirppis

    Frisbeegolf Tuulosen puistofrisbeegolf

    Hetan vaappu

    Kokous ja Sauna

    Lasten leikkipaikka

    Pop Up Tuulonen

    Puutarhamyymälä Kukkien Kutsu

    Vapaa-ajan Tuulonen

     

     

    JA VIELÄ JOTAIN MUUTA

    Kapakanmäki

    Metsälän tila

    Tutustu Tuulokseen ja Nauti!

     

     

     

    Tuulos.Fi Etu Yrittäjille -50%

          

    Tuuloksen yrittäjät saavat pysyväisetuna -50% alennuksen kaikista WebArt.Fi digipalveluista;

    Netsivustot, somet, sisältöylläpito, digimainokset, uutiskirjeet etc...

     

    Herkuttelmaan

    Tutustu

    "Me ollaan Kasper, Jesper ja Joonatan - Meillä voit ratsastaa tai silitellä

    "Mä olen Nasu ja minua voi ihastella vaikka kuinka paljon... tykkään olla ihailtavana

    "Olen Päkä ja aika pieni vielä, mutta innolla kasvan suureksi

    "Meitä on Setälä-Eerolan tilalla paljon ja ollaan pitäjän komeimmat

    "Mulla ei ole vielä nimeä ja odottelen tässä jos jonkun kotiin pääsisi... syömään"

    Työt ja Tekijät

     

    Janakkalaan.Fi markkinoinnin sponsoroivat:

    Kaikki
    Ota yhteyttä - Kerro tarina
    Tehdään artikkeli - Lähetä kuva
    Anna tapahtumavinkki - Kerro idea

    Tuulos.Fi Pitäjämarkkinointi

     

    Olen Maria Karjalainen ja Tuulos.Fi Pitäjämarkkinoinnin sisällöntuottaja. Toiveenamme on saada aikaan pöhinää ja sutinaa Tuulokseen vieläkin enemmän & erityisesti ulkopaikkakuntalaisten suuntaan. Tuulos on superpaikka perheelle ja kerrotaan yhdessä tästä aivan jokaiselle ympäri maan. 

     

    Tule mukaan ja lähetä infoa yrityksen toiminnasta, tapahtumista, yhteisöllisyydestä ja kaikesta kivasta, mita Tuuloksessa puuhataan - Ja kuvat olisi erittäin hauska lisä.

     

    Iloisin terveisin, Maria Karjalainen

    maria@webart.fi